علت سوراخ شدن برگ پتوس + رفع فوری مشکل گیاه

سوراخ شدن برگ پتوس به دلایل مختلفی رخ می دهد که از جمله ی آنها می توان به هجوم حشرات و بیماری های قارچی، نور زیاد محل نگهداری پتوس، آبیاری کم، خشکی هوا و همچنین دمای نامناسب اشاره نمود.

زمانی که حشرات به گیاه شما هجوم می آورند، با تغذیه کردن از برگ های گل شما سبب سوراخ شدن آنها می شوند.

از طرفی دیگر استفاده ی خاک آلوده برای نگهداری گیاه و همچنین اسپری مداوم برگ های پتوس، سبب قارچی شدن گل محبوب تان خواهد شد که به واسطه ی آن نقاط  زرد، سیاه و قهوه ای رنگی روی برگ ها پتوس به وجود می آید که همین امر می تواند یک از دلایل و یا علت سوراخ شدن برگ پتوس شما باشد.

نور زیاد محل پرورش گیاه در خانه نیز می تواند به برگ های پوتوس (پتوس) شما آسیب بزند به طوری که اگر فاصله ی گلدان گل تا پنجره خصوصا در فصل تابستان کمتر از یک متر باشد، برگ های گیاه دچار سوختگی و یا سوراخ شدگی خواهند شد.

همان طور که قبلا در مقاله آموزش نگهداری پتوس در سایت بنتا فلاور اشاره کردیم، گل مذکور گیاهی ست که حدودا هفته ای یکبار (این زمان تقریبی است و می بایست قبل از آبدهی رطوبت سطح خاک بررسی شود) نیاز به آبیاری دارد به طوری که در این آبدهی می بایست کل خاک مرطوب و آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

در نتیجه آبیاری کم در قدم اول سبب سوختگی نوک برگ ها و سپس در قدم دوم، سبب سوراخ شدن بافت رویشی گیاه خواهد شد.

گل پوتوس (پتوس) منشا نقاط بارانی و گرمسیری را دارد بنابراین طبیعی‌ست این گیاه محبوب برای رشد برگها و یا به عبارتی دیگر برای رشد بافت رویشی خود، نیاز به رطوبت داشته باشد.

با توجه به نکته ی اشاره شده به این نتیجه می رسیم که تنها راه حل تامین رطوبت برای گیاه، استفاده از رطوبت ساز برقی و یا ساختن جزیره می باشد بنابراین قطعا حائز اهمیت خواهد بود که برای نگهداری هر چه بهتر گیاه خود، به این نکته ی مهم توجه ویزه داشته باشیم.

درجه حرارت نقش بسیار مهمی در نگهداری و پرورش گل پتوس دارد با این حال زمانی که درجه حرارت بیش از 35 درجه سانتی گراد شود، تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش یافته که به دنبال آن، برگ های پتوس تحت تاثیر قرار می گیرند و سوراخ می شوند.

تمامی نکات اشاره شده، مروری مختصر بر دلایل و یا علت سوراخ شدن برگ پتوس بودند با این حال اگر هم اکنون با مشکلات گیاه محبوب خود دست و پنجه نرم می کنید و تمایل دارید تا آن را به بهترین نحو ممکن پرورش دهید، پیشنهاد می کنیم با ادامه ی همین مقاله از سایت بنتا فلاور همراه ما باشید.

هجوم حشرات چگونه می تواند علت سوراخ شدن برگ پتوس شما باشد؟

سوراخ شدن برگ پتوس

حشرات برای تغذیه به برگ های گیاه شما هجوم می آورند به طوری که این عمل آنها باعث می شود سوای سوراخ شدن، نقاط عسلک مانندی روی بافت رویشی گیاه شما پدید آید.

با توجه به نکته ای که اشاره شد اگر هم اکنون آفاتی نظیر شپشک ها، شته ها، مگس و ... را روی برگ های گیاه خود می بینید، تردید نداشته باشید که علت سوراخ شدن برگ پتوس شما به خاطر هجوم همین حشرات مزاحم می باشد.

از این رو برای درمان پتوس پیشنهاد می شود از سموم مربوطه نظیر کلرپیریفوس، دیازینون، تری کلفروفن و .... جهت بهبودی کامل گیاه خود استفاده نمایید.

  • آیا این امکان وجود دارد که از هجوم حشرات به گیاه جلوگیری نمود؟

در پاسخ به پرسش مطرح شده می توان گفت بله به طوری که اگر برگ های گیاه ماهانه یکبار با الکل تمیز شوند، دیگری خطری از سوی آفات گیاهی گل پوتوس (پتوس) شما را تهدید نخواهد کرد.

عفونت قارچی با چه مکانیسمی به برگ های گیاه پوتوس آسیب می رساند؟

دلیل سوراخ شدن برگ پتوس

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد زمانی که از خاک آلوده (خصوصا خاکبرگ) برای نگهداری گیاه پتوس استفاده شود، این موضوع باعث خواهد شد تا بیماری از طریق ریشه ها جذب شده و به بافت رویشی گیاه منتقل شود.

از سویی دیگر پتوس گیاهی مقاوم در نزد دوست داران گل و گیاه به شمار می رود با این حال اگر دائما برگ های گیاه با آب اسپری شوند به طوری که پس از غبارپاشی اطراف گیاه تهویه ای وجود نداشته باشد، به مرور زمان گل بیمار شده و برگ ها تحت تاثیر قرار می گیرند.

لازم به ذکر است غبارپاشی آب روی برگ های گیاه پوتوس، تنها برای چند ساعت رطوبت محیطی را افزایش می دهد که این موضوع، مورد خوشایند گیاه شما نخواهد بود زیرا پتوس گیاهی‌ست که در طول شبانه روز نیاز به هوای مرطوب دارد.

با در نظر گرفتن نکاتی که به آنها پرداختیم، اگر اکنون روی برگ های پتوس خود نقاط سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط هرگز با یک نظافت ساده از بین نمی روند، اطمینان داشته باشید که علت سوراخ شدن برگ پتوس شما به خاطر بیمار شدن گیاهتان می باشد.

بنابراین برای درمان پتوس پیشنهاد می شود از قارچکش های همه کاره (نظیر دکتر پلنت) مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده نمایید به طوری که هم خاک گلدان و هم برگ های پتوس، ضدعفونی شوند.

نور زیاد چه ارتباطی با آسیب دیدن برگ های گیاه دارد؟

به طور کلی زمانی فاصله ی گلدان گیاه تا پنجره کم باشد (خصوصا در شش ماه اول سال)، این موضوع سبب تابش به نسبت مستقیم نور خورشید بر بافت رویشی گیاه خواهد شد.

طبیعتا در چنین شرایطی نور خورشید مانند ذره بین عمل کرده و برگ های گیاه شما را دچار آسیب خواهد کرد.

با توجه به نکاتی که تاکنون به آنها پرداختیم اگر فاصله گلدان پتوس شما تا پنجره کمتر از یک متر بوده و گیاه تحت نور زیاد به حیات خود ادامه می دهد، تردید نداشته باشید که علت سوراخ شدن برگ پتوس شما از همین موضوع نشات می گیرد.

در چنین شرایطی کافی ست کمی به گیاه خود لطف بیشتری داشته باشید و فاصله ی گلدان پتوس را تا پنجره افزایش دهید (معمولا با توجه به زاویه ی تابیش نور خورشید، فاصله ی 3 الی 5 متری مناسب است).

آسیب دیدن برگ های پتوس به دلیل آبیاری کم

سوراخ شدن برگ های پتوس

آبیاری کم خسارات جبران ناپذیری را به گیاه پتوس وارد می کند که یک از آنها، سوراخ شدن برگ های این گیاه محبوب آپارتمانی می باشد.

زمانی که آبدهی گیاه پتوس کم باشد، روند جذب رطوبت توسط ریشه ها دچار مشکل جدی می شود بنابراین طبیعی ست در چنین شرایطی، آب به خوبی به برگ های گیاه نرسد و آنها دچار ترک های کوچک شوند.

اگر مدت هاست در زمان آبدهی رطوبت اضافی از پایین گلدان خارج نمی شود، مطمئن باشید که علت سوراخ شدن برگهای پتوس شما از همین موضوع نشات می گیرد.

در نتیجه پیشنهاد می شود هر زمانی که خاک گلدان تا نیمه خشک می شود، پتوس خود را آبیاری کنید به شکلی که در این آبدهی، حتما به اندازه ی 50 الی 100 سی سی آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود (منظور سیراب شدن گیاه می باشد).

از دیگر خسارات آبیاری کم در کوتاه مدت می توان به سوختگی نوک برگ پتوس و در بلند مدت، به زرد شدن برگ های گیاه اشاره نمود.

اثرات مخرب خشکی هوا بر روی گیاه

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، گیاه محبوب پوتوس برای رشد مناسب و مضاعف خود نیاز به هوای مرطوب دارد زیرا زمانی که هوای اطراف گیاه مرطوب باشد، روند خروج رطوبت از بافت رویشی شکل نرمال خود را حفظ کرده و گیاه بی جهت انرژی خود را هدر نمی دهد.

با لحاظ کردن نکته ی بالا به این نتیجه می رسیم که گل پتوس نیازمند چندین ساعت رطوبت محیطی است که این رطوبت تنها با استفاده از رطوبت ساز برقی و همچنین ساختن جزیره برای گیاه تامین می شود.

بنابراین پیشنهاد می شود برای جلوگیری از سوراخ شدن برگ های پتوس حتما به این نکته ی مهم (خصوصا در دمای بالا) توجه ویژه داشته باشید و همواره رطوبت مناسب را برای گل دوست داشتنی خود فراهم نمایید.

درجه حرارت بالا آخرین علت سوراخ شدن برگ های گل پتوس

پتوس گیاهی‌ست که به آب و هوای گرم و مرطوب علاقه دارد به طوری که در چنین حالتی رشد گیاه سریعتر شده و برگ های گل بزرگتر می شوند.

با این حال موضوع اشاره نباید سبب شود تا دمای محل نگهداری گیاه در خانه، بیش از 35 درجه ی سانتی گراد شود زیرا در صورت بروز چنین اتفاقی، تعادل در تبخیر و تعرق برگ های گیاه به طرز وحشتناکی دچار مشکل می شود.

با افزایش تبخیر و تعرق برگ ها طبیعیست که رطوبت داخل بافت رویشی گیاه از بین برود و همان مشکلاتی که در قسمت آبیاری کم پتوس اشاره کردیم، برای گیاه مذکور رخ دهد.

اگر تا به اینجای مقاله هیچکدام از موارد بالا علت ترک خوردن و یا سوراخ شدن برگ پتوس شما همراه گرامی نبود، پیشنهاد می شود در گام آخر دمای محل نگهداری گیاه خود را بررسی کنید تا در صورت بالا بودن دما، اقدام به کاهش آن نمایید.

لازم به ذکر است کاهش دما به کمتر از دوازده درجه سانتی گراد، به طور کامل رشد گیاه را متوقف کرده و سبب سیاه شدن برگ های گیاه می شود.